„Wśród zniszczenia”. Miłosz i odzyskanie poezji jako mitopoezji.

Sara Quondamatteo

(Università Ca’ Foscari)
E-mail: sara.quondamatteo[at]outlook.it
ORCID: 0000-0002-2449-109X
DOI: 10.31261/FLPI.2022.04.09
„Fabrica Litterarum Polono-Italica” 2022, nr 1

Pobierz artykuł
Pobierz cały numer
Artykuł jest dostępny w języku włoskim

Abstrakt

Wychodząc od analizy dwóch utworów Czesława Miłosza, czyli Kołysanki (1933/1934) i Świat. Poema naiwne (1943), Autorka ma na celu zbadanie procesu ponownego odkrywania przez twórcę mitopoetyckiej funkcji liryki w czasie II wojny światowej. Połączone dziecięcą perspektywą i wyobraźnią, naznaczone mniej lub bardziej wyraźnie doświadczeniem katastrofy wojennej – obie kompozycje konstruowane są przez antytezę, a poetycko fundowane na wyobraźni w służbie aksjologii, co poświadcza radykalną przemianę koncepcji i poetyckich poszukiwań.